Een leuk verhaal over een legendarische wagen. 🚗

Petrolhead Cars

Een leuk verhaal over een legendarische wagen. 🚗


Ongeveer een jaartje geleden had Petrolhead Cars het genoegen om een legendarische rallywagen in zijn stock te hebben. Een volbloed Japanse sportwagen, en vooral een icoon voor velen. Het was niet zomaar een Mitsubishi Evo, het was een uitzonderlijke Evo met vooral een mooi verhaal voor ons als Petrolhead Cars, maar ook als gepassioneerde autoliefhebbers.


Welke Mitsubishi?!

Deze Mitsubishi Lancer Evolution IX (CT9A) werd hier in België verkocht als de top of the range versie “Instyle” of ook wel “Extreme” genoemd. Deze versie was in andere markten ook wel bekend als de fel gegeerde Evo 9 MR RS versie wegens zijn specifieke uitrusting:

BBS-17 inch lichtmetalen velgen, Recaro kuipzetels afgewerkt met leder en Alcantara, Airconditioning, Bilstein sportophanging (-10mm), “MR” Carbon kofferbakspoiler, “MR” front lip, ACD (Active control of centre differential, Tarmac, Gravel, Snow), AYC (Active Yaw Control) en een LSD (Limited Slip Differential).

Naast deze uitrusting werd deze Evo ook nog aangekleed met bijna de gehele Ralliart accessoire catalogus. Deze was slechts één van de handjevol Mitsubishi Evo’s die in België uiteindelijk verkocht zijn geweest, maar met deze uitrusting toch wel één van meer unieke belgisch afgeleverde modellen.

Een reis door de tijd.

Op 13/07/2006 pikte T. Van Daele zijn nieuwe Mitsubishi Evo op bij zijn vertrouwde Mitsubishi dealer in Rijmenam, bij Garage Luytens. Nu pas wordt het verhaal echt leuk, Petrolhead Cars wordt aangedreven door de twee gepassioneerde zaakvoerders, Nick en Patrick Luytens. Sinds de jaren 70 tot en met 2018 was Garage Luytens een onafhankelijke Mistubishi verdeler, een erg gedreven en servicegerichte familiezaak. Vanaf het begin stond Philemon Luytens aan het roer toen ze bij Garage Luytens hun eerste Simca verkochten, enkele Jaren later werd dit Mitsubishi, een fel opkomend automerk in Europa dat vooral bekend stond voor zijn japanse degelijkheid en betrouwbaarheid. Dat daarna werdt ondersteund door een rijk Rally-verleden. Philemon werd uiteindelijk opgevolgd door Patrick Luytens in 1996. Opvolging werd al gegarandeerd toen Nick in 1998 geboren werd en de autopassie-"microbe" al snel met de paplepel in de mond mee kreeg.

Toen het verhaal helaas stopte voor Garage Luytens in 2018, bleef de passie toch nog te sterk voor Nick en Patrick. Daardoor werd er in 2020 “Petrolhead Cars” in het leven geroepen. Vooral een plek voor de auto-enthousiast en een veilige thuishaven voor ieder met een passie.

De legende, nieuw leven ingeblazen!

De Mitsubishi Evo van T. Van Daele werd jaarlijks onderhouden door Garage Luytens waardoor T. Van Daele en Patrick goed overweg met elkaar kwamen, beiden gepassioneerd door wagens, maar vooral gepassioneerd door hun Mitsubishi Evo.

Wanneer T. Van Daele dan uiteindelijk toch afscheid wou nemen van zijn geliefde Evo, wist hij dat hij maar naar 1 persoon moest bellen om een mooie toekomst voor zijn japanse sportwagen te verzekeren. Hierbij nam T. Van Daele afscheid van zijn wagen in 2022. De Mitsubishi Evo werd hierna zoals u van Petrolhead Cars al verwacht, uitgebreid verzorgd door Nick en Patrick. Na een extensieve schoonheidsbehandeling en een groot preventief onderhoud van alle onderdelen, waar Patrick natuurlijk al erg bekend mee was na al die jaren passie en kennis, aan het roer van de vroegere Mitsubishi Garage Luytens, werd deze Evo naar ware showroomstaat gebracht.

Hoewel er twijfels waren om de wagen eerst als persoonlijke collectie te houden gezien de once-in-a-lifetime-opportunity, werd de Evo toch geadverteerd. Al na enkele uren online, stond de telefoon roodgloeiend met vooral interesse van enkele Car Collectors. Zij vroegen al snel achter meer informatie. Het duurde niet lang vooraleer de eerste Collector, G. Suchocki de eerstvolgende vlucht naar België nam. G. Suchocki was al Jaren op zoek naar een echte, onverprutste en vooral originele Evo, helaas kom je deze nagenoeg niet meer tegen in heel Europa. Het duurde daarom niet lang vooraleer de Evo G. Suchocki overtuigde.

Na aankomst en een mooi ontvangst in onze Petrolhead Cave, werd er tot slot geëindigd met een spannende testrit door Patrick. Na de testrit was G. Sochocki niet 100% maar 200% verkocht. Het duurde niet lang vooraleer er special transport werd geregeld en we afscheid moesten nemen van dit mooie verhaal.

Een passie, dat is verzekerd!

Dit verhaal omschrijft goed waarvoor Petrolhead Cars uiteindelijk staat. Het verspreiden van passie kent geen grenzen, de gehele ervaring en het verhaal is om wat alles draait. Petrolhead Cars is geen ordinaire autohandelaar, allesbehalve! We kijken al uit naar het volgende verhaal, want iedere wagen heeft ongetwijfeld iets waarom het net jouw volgende wagen moet worden. Is het de uitvoering? De kleur? De motor? Een emotionele band dankzij een eerdere ervaring? Laten we dit samen ontdekken!

Bedankt voor het lezen van dit verhaal, we zijn er zeker van dat wanneer u dit interessant vond, u op de juiste plek bent terechtgekomen… Tot binnenkort!

Het Petrolhead Cars team.

Specificaties van de Evo:

07/2006 Mitsubishi Lancer Evolution IX “Extreme”

  • 4G63t 1997cc viercilinder turbomotor, de laatste generatie van de Evo-motoren met oersterk gietijzeren motorblok. Dankzij het Japanse gentlemans agreement produceerde deze Evo 280pk en 392Nm koppel dat werd verdeeld naar de 4 wielen.
  • De Evo 9 was uitgerust met een precieze 6-hangeschakelde versnellingsbak.
  • Specifiek afgestelde Bilstein ophanging
  • Hoge achterspoiler met carbon inleg
  • BBS-17 inch lichtmetalen velgen
  • 4-pots Brembo remsysteem
  • Ralliart spatlappen
  • Aero Vinnen op het dak
  • Aero downforce canards vooraan
  • Mitsubishi Ralliart geïntegreerde turbodruk, motortemperatuur en voltmeter
  • Mitsubishi Ralliart veerpootbrug
  • Ralliart aluminium sportpedalen
  • Recaro kuipzetels afgewerkt met leder en alcantara
  • Airconditioning
  • Ralliart front lip
  • ACD (Active control of centre differential, Tarmac, Gravel, Snow)
  • AYC (Active Yaw Control)
  • LSD (Limited Slip Differential)

#petrolheadcars #petrolheadcarsbe #drivenbypetrolheads#petrolheadcafe #petrolheadevents #passionatebusiness #petrolheadcommunity #forpetrolheads#carcollector #collectioncar #mitsubishi #mitsubishilancerevolution #lancerevolution#lancerevo #evo9 #ralliart #garageluytens #historie #leukverhaal #carpassion#carenthusiasts #petrolhead #petrolheads #Petrolheadonism #petrolheadworld #petrolheadcarsbelgium#petrolheadcarscommunity #MitsubishiMotors #evoix #firstowner #collectorscar#carenthusiast #rallycar #4g63t #iconiccars

Other blog posts

Abonneer u op onze maandelijkse nieuwsbrief